Tai Chi voor Reuma en Artrose


Een of vier Vlamingen heeft last van reuma of artrose, zo bleek in 2008 uit een onderzoek van vrouwenvereniging Viva-SVV. Experts zijn het erover eens dat zachte beweging de gevolgen van deze aandoeningen zoveel mogelijk beperkt. Tai Chi voor Reuma en Artrose is een programma dat speciaal voor mensen met reuma en artrose ontwikkeld werd door Dr Paul Lam, een Australische huisarts.

Verenigingen van reumapatiënten van over heel de wereld ondersteunen het programma.


De vorm bestaat uit zachte rekoefeningen en ontspannende bewegingen die erop gericht zijn om het ongemak te verlichten dat gepaard gaat met diverse reumatische aandoeningen. Tevens verbetert deze Tai Chi vorm de algehele gezondheid.


Stijl

Het team van Dr. Lam heeft samengewerkt met experts uit de medische wereld om een eenvoudig, veilig en effectief programma samen te stellen.


Het programma is gebaseerd op de Sun stijl. Het is zeer effectief voor mensen met reuma, artrose en andere gewrichtsklachten, maar ook mensen zonder deze klachten zijn gebaat bij deze rustige vorm met veel aandacht voor interne beweging.


Een Koreaanse studie uit 2003 heeft uitgewezen dat het Tai Chi voor Reuma en Artrose-programma effectief en veilig is in de aanpak van reuma en artrose. Een andere studie toont merkbare verbeteringen door het regelmatig uitvoeren van het Tai Chi voor Reuma en Artrose-programma bij mensen met knie- en heupartrose.

TAI CHI

Tai Chi Chuan (of: Taiji Quan) is van origine een Chinese krijgskunst. Het wordt beoefend voor de gezondheid, als meditatie of als zelfverdedigingstechniek. Tai Chi ziet er uit als een reeks van vloeiende bewegingen die ontspannen en meestal langzaam uitgevoerd worden. Tai Chi harmoniseert lichaam en geest, en is daardoor een goed middel tegen ziekte en stress. Bovendien is regelmatige beoefening erg goed voor het humeur.

Hoe werkt Tai Chi bij reuma en artrose?

Beweging, zonder overbelasting,  is belangrijk bij elke aanpak van reuma en artrose. De meeste medische experts zijn het erover eens dat die beweging zich best richt op drie factoren: lenigheid, spierkracht en algemene fitheid.

•Lenigheidsoefeningen kunnen pijn en verstijving verminderen, zodat bewegen gemakkelijker wordt. 

•Spierversterkende oefeningen zijn belangrijk voor een extra ondersteuning en bescherming van de gewrichten. Sterkere spieren betekent minder pijn.

•Fitheid en uithoudingsvermogen zijn belangrijk voor de algehele gezondheid en het goed functioneren van hart, longen en spieren.

Tai Chi verbetert bovendien de lichaamshouding, brengt lichaam en geest in harmonie en versoepelt de stroom van Qi (de levensenergie die alle lichaamsfuncties regelt en bepalend is voor de gezondheid en de vitaliteit).  Belangrijk is ook dat Tai Chi een erg leuke groepsactiviteit is.